Bidang ini menghuraikan kompetensi yang harus dimiliki oleh seseorang pengetua / guru besar dalam menggerakkan sumber bagi mencapai objektif organisasi dan mencakupi aspek pembentukan hala tuju organisasi, konsep pembelajaran sepanjang hayat, menangani perubahan serta kualiti peribadi dan profesional.
1.1 Mempunyai pengetahuan mengenai:
1.1.1 Dasar, perundangan dan trend tempatan, kebangsaan dan global yang relevan.
1.1.2 Teori dan prinsip pengurusan organisasi.
1.1.3 Teori dan prinsip kepimpinan berkesan.
1.1.4 Pengurusan strategik organisasi.
1.1.5 Pengurusan teknologi komunikasi dan maklumat terkini.
1.1.6 Pengurusan pembangunan personal dan organisasi.
1.1.7 Kepimpinan dan pengurusan perubahan
1.1.8 Prinsip dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi organisasi secara analitis dan saintifik.
1.2 Memiliki nilai profesional berikut:
1.2.1 Kreatif, inovatif dan bermotivasi dalam menerajui organisasi.
1.2.2 Komited terhadap budaya menuntut ilmu sepanjang hayat untuk diri dan warga organisasi.
1.2.3 Berpegang pada prinsip ekuiti, akauntabiliti dan integriti dalam menerajui kecemerlangan pendidikan.
1.2.4 Berani dan sanggup mengambil risiko.
1.2.5 Komited terhadap tanggungjawab yang diamanahkan
1.3 Melakukan amalan terbaik dalam:
1.3.1 Menterjemah dan mengaplikasikan dasar, perundangan dan trend tempatan, kebangsaan dan global dalam pengurusan organisasi.
1.3.2 Memastikan pengurusan organisasi berteraskan prinsip pengurusan organisasi berkesan.
1.3.3 Menjana visi dan misi organisasi.
1.3.4 Merancang dan melaksanakan strategi dengan berkesan.
1.3.5 Menggunakan maklumat, dapatan kajian, pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan organisasi.
1.3.6 Menghayati dan memupuk budaya menuntut ilmu sepanjang hayat melalui program-program terancang.
1.3.7 Membawa dan melaksanakan perubahan dengan mengambil kira teori perubahan, amalan semasa dan tuntutan akan datang.
1.3.8 Menjalankan penilaian dan penambahbaikan pengurusan organisasi menggunakan instrumen terkini seperti Standard Kualiti Pendidikan Malaysia
No comments:
Post a Comment