Friday, 28 April 2017

STANDARD KOMPETENSI KEPENGETUAAN SEKOLAH MALAYSIA (SKKSM)



Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malaysia (SKKSM) digubal berteraskan kepada Rukun Negara, Wawasan 2020, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta berlandaskan teori-teori yang berkaitan pendidikan kini. SKKSM menyediakan standard kompetensi dalam sembilan bidang iaitu:

Bil
Bidang Standard Kompentesi
1
Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
2
Pengurusan Kurikulum
3
Pengurusan Kokurikulum
4
Pengurusan Hal Ehwal Murid
5
Pengurusan Kewangan
6
Pengurusan Pentadbiran Pejabat
7
Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan Fizikal
8
Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia
9
Pengurusan Perhubungan Luar

Bidang (1) iaitu Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi merupakan bidang kompetensi yang umum dan generik manakala bidang (2) hingga (9) lebih khusus mengikut konteks yang berkaitan.

Berdasarkan SKKSM, pengetua / guru besar dapat menghayati dan menguasai standard kompetensi kepimpinan apabila mereka mempunyai pengetahuan, memiliki nilai profesional dan melakukanamalan terbaik dalam sembilan bidang yang berkenaan.

Walau bagaimanapun beberapa ciri lain juga penting dalam proses meningkatkan lagi kepimpinan pengurus sekolah. Antaranya ialah kualiti peribadi seperti minat dan berfikiran positif, pengetahuan teori dan amalan pengurusan seperti pengurusan strategik; kemahiran seperti kemahiran membuat keputusan; dan teknik menangani perubahan.Gabungan kesemua ini akan memupuk gaya kepimpinan berpaksikan pengupayaan dan kerja sepasukan,penghayatan nilai-nilai murni dan memiliki tingkah laku positif sebagai lead-learner . Inilah ramuan penting seorang pengetua / guru besar sekolah yang profesional untuk mencapai kecemerlangan pengurusan yang menyeluruh dalam memperkasakan sekolah-sekolah Malaysia.

Tujuan SKKSM

SKKSM disediakan untuk:
·     memantapkan tahap profesionalisme pengetua / guru besar sekolah;

·     menyediakan dokumen panduan yang harus difahami dan diikuti oleh pengetua / guru besar sekolah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka;

·     membuka minda masyarakat umumnya dan stake-holders khasnya dalam memahami tugas dan tanggungjawabpengetua / guru besar sekolah yang pelbagai dalam persekitaran rencam;

·     digunakan oleh pihak-pihak di Kementerian Pelajaran Malaysia dan agensi lain yang berkaitan bagi tujuan latihandan pembangunan profesionalisme pengetua / guru besar sekolah dan bakal pengetua / guru besar sekolah; dan

·     dijadikan rujukan / panduan oleh pengetua / guru besar sekolah dalam melaksanakan penilaian kendiri dan panduan refleksi pengurusan pemimpin sekolah serta untuk merangka pembangunan profesional kendiri secara berterusan.

SKKSM merupakan senarai kompetensi minimum bagi pengetua / guru besar sekolah ke arah kecemerlangan pengurusan dan kepimpinan sekolah. Walau bagaimanapun, SKKSM bukan instrumen untuk menilai kecekapan pengetua / guru besar sekolah. Sebagai garis panduan bagi peningkatan profesionalisme pengetua / guru besar,SKKSM boleh dikembangkan untuk memenuhi keperluan khusus yang lain seperti menjadi kriteria pemilihan pengetuacemerlang dan penganugerahan khidmat cemerlang. Dengan kata lain, SKKSM boleh digunakan sebagai asas dalam pembinaan instrumen bagi tujuan menilai tahap kompetensi profesionalisme pengetua / guru besar sekolah.

Elemen kritikal yang tiada dalam SKKSM ini yang MGBSIM meletakkan perkara ini sangat penting ialah bidang yang ke sepuluh iaitu Pengurusan Tarbiah atau Pendidikan yang memperkasa manusia sebagai Hamba Allah dan peranan besar mereka sebagai khalifah Allah. Sehubungan dengan itu, merujuk Modul Tarbiah yang tersusun dan dinamik, pengurusan tarbiah ini harus bergerak selari dengan mana pengurusan SKKSM yang lain dalam memastikan kelangsungan kompetensi pengurus sekolah itu berlaku


 Rujukan:
1- SKKSM
2- http://gurubesarcorner.blogspot.my/2015/05/standard-kompetensi-kepimpinan-sekolah.html



1 comment: